23948sdkhjf

ABB fortsätter satsa på digitala lösningar

Överraskar med högre vinst och orderingång än väntat.
Den totala orderingången ökade med 6 procent (16 procent i dollar), inom alla divisioner under det första kvartalet 2018 i jämförelse med för ett år sedan, enligt ett pressmeddelande.

Basorder (order mindre än 15 miljoner dollar)steg med 5 procent (15 procent i dollar), vilket visade sig i tillväxten inom samtliga regioner. Omfattande order svarade för 10 procent av den totala orderingången, och var på motsvarande nivå som 2016.

Solid efterfrågan inom robotar

För industrins del erfor ABB en stabil efterfrågan på robotteknik och produkter med kortare livscykel. Kraftnätsprodukter som transformatorer hjälpte till att ytterligare lyfta resultatet.

– Vi inledde 2018 med ordertillväxt inom samtliga divisioner, förbättrade intäkter och rörelseresultat. Integreringen av B&R följer tidsplanen väl och vi arbetar hårt med slutförandet och integreringen av GE Industrial Solutions, något vi förväntar ska ske under andra kvartalet 2018” säger ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer.

Han framhöll att ABB fortsätter vara offensivt.

– Vi investerar i försäljning, FoU.och vår ledande portfölj med digitala lösningar, ABB Ability. Med ett ABB som slimmats och stärkts samt övergångsåret 2017 bakom oss har vi nu fullt fokus på våra kunder och ett kraftfullt genomförande, säger Ulrich Spiesshofer.
Läs mer om: ABB
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094