Rätt styrning och växelmotorer gav mersmak
Danska förpackningsföretaget Smurfit Kappa har gjort en stor satsning på tryck- och stansmaskiner. I samband med detta installerades en ny palleterings- och transportanläggning som transporterar pallar med färdiga produkter till ett höglager. Transportanläggningen har byggts ut med kedjetransportörer, svängbord och pallmagasin som har decentral styrning med Lenze Smart-motorer via ett AS-i-nätverk. Att valet föll på decentral motorstyrning via ett AS-i-nätverk var självklart när både installationskostnader och kostnaderna för motorer blev lägre än vid en traditionell lösning med drivningar centralt placerade i ett styrskåp.
– Vi är ofta benägna att göra saker för komplicerade. Genom att välja en lösning med växelmotorer som styrs individuellt via ett AS-i-nätverk sparar vi in cirka 30 procent av installationskostnaderna genom att kabeldragningen är mycket enklare. Samtidigt minimeras även motorkostnaderna. Tidigare hade vi ett system med centrala drivningar placerade i elcentraler, vilket innebar högre installationskostnader, säger teknisk projektingenjören Christian Lund, Smurfit Kappa Danmark A/S, som har ansvarat för installationen av den nya palltransportanläggningen och tillägger att systemet kommer från Bihl+Wiedemann, som har utvecklats speciellt för Lenze Smart Motor. Palltransportanläggningen har levererats av Q-transport och AB Electric har utfört installationen.
Ett annat viktigt skäl till att man valde systemet från Lenze och Bihl+Wiedemann var att det var körklart vid leveransen och att man i stort sett inte behövde bekymra sig om konfigureringen.
-I/O-test och konfigurering kunde vår elektriker klara av med sin mobiltelefon, vilket sparade dyrbar programmeringstid. Vi kunde också installera anläggningen utan att genomföra en provuppställning av anläggningen genom att alla motorer och sensorer var konfigurerade före inkörningen och idrifttagandet. Även PLC-programmeringen av systemet var enklare. Själva installationen av anläggningen tog en vecka och inkörningen tog två dagar, säger Christian Lund.
Hos Smurfit Kappa ser man bara fördelar och vill jobba vidare med detta. Man ser behov av att i framtiden bygga ut transportsystemet med ytterligare kedjetransportörer. När det är dags kan motorer kopplas direkt till det befintliga AS-i-systemet utan ytterligare kabeldragning från den överordnade PLC-styrningen. Systemunderhållet är också enklare med den decentrala lösningen.
Konfigurationen av motorstyrningen, det vill säga inställningen av start/stopp, hastighet, rampning och rotationsriktning kan ställas in beröringsfritt på mindre än två minuter med hjälp av en app och Near Field Communication på en NFC-kompatibel smarttelefon. Dataöverföringen utförs genom att man bara håller smarttelefonen mot motorn. Konfigureringen kan även utföras med hjälp av en ansluten dator. Motorn kan ställas in på fem förvalda hastigheter som under driften styrs av anläggningens överordnade AS-i-system.
-Lenze Smart Motor har en integrerad mjukstartsfunktion och uppfyller även de strängaste energieffektivitetskraven, genom att en EcoMode sparfunktion, som träder i kraft under nollast eller sänkt belastning, ger upp till 30 procent inbesparingar i elförbrukningen, säger försäljningsingenjör Martin Nyborg, Lenze A/S och tillägger att kostnaderna för en anläggning med bara 12 motorer, utförd med konventionell kabeldragning, är cirka 22 procent högre än för en anläggning med AS-Interface.
Fakta
Smurfit Kappa är en av Danmarks ledande leverantörer av förpackningslösningar. De tillhör Smurfit Kappa Group, som är en av världens ledande pappersbaserade emballagegrupper, hemmahörande i Dublin, Irland.