Skapar innovationscenter för tester av monteringslösningar
Runt 70 miljoner kronor har Atlas Copco har investerat i centret där den nya högteknologiska anläggningen nu ska ge kunder inom industri möjligheten att utveckla och testa olika avancerade sammanfogningsmetoder under ett och samma tak.
-Innovationscentret ger oss en ökad kapacitet för innovation och att skapa lösningar tillsammans med våra kunder, säger Henrik Elmin, chef för affärsområdet Industriteknik.
Den tyska anläggningen är ett av tio innovationscenter runt om i världen, från Kina till USA. Expansionen av denna anläggning ökar antalet möjliga projekt som kan testas från cirka 250 till 500 årligen. Utökad yta var också nödvändigt för att kunna utbilda kunder och anställda, ett nytt logistiksystem och mer kontorsyta för medarbetare. Över 400 anställda kommer att arbeta i centret som framför allt kommer att serva central- och sydvästra Europa.
Nya monteringsmetoder används allt mer av till exempel fordonsindustrin som vill använda lättare material som aluminium istället för stål för att göra fordonen mer bränslesnåla. Traditionell svetsning fungerar sämre med de lättare materialen, vilket öppnar upp för alternativa teknologier inom montering.
Atlas Copco har tre starka varumärken inom industriella monteringslösningar. SCA, Henrob och Atlas Copco. Divisionen konsoliderar nu de tre varumärkena under varumärket Atlas Copco för att förbättra service för kunderna. SCA och Henrob kommer att vara kvar som produktvarunamn.