Miljardinvestering i nytt bioraffinaderi
SCA vill bygga ett nytt bioraffinaderi i Östrand i Timrå kommun.
För Process Nordics systerportal Skog Supply bekräftar Björn Lyngfelt, kommunikationsdirektör SCA, planerna och säger att man nu startar plan- och miljövillkorsprocessen för vad som kan bli en miljardinvestering för skogsbolaget.
Hur stor är investeringen?
– Det vet vi inte än, det beror på en rad olika faktorer, bland annat de miljövillkor som ska prövas. Men det är en stor anläggning så vi pratar om en investering i miljardklass, säger Björn Lyngfelt.
En av anledningarna till att man vill upprätta ett nytt bioraffinaderi är att den utbyggda Östrandsfabriken kommer att ge ett överskott av biprodukter som svartlut och energi, när den tas i drift till sommaren.
– Överskottet ger oss frihetsgrader att göra någonting annat. Parallellt med har vi även själva utvecklat teknik för att gå från svartlut till biodrivmedel, en teknik som man just nu testar i en pilotanläggning på Obbola pappersbruk utanför Umeå. Den tekniken överväger vi att investera i full skala i anslutning till Östrand där det finns bättre produktionsförutsättningar, säger Björn Lyngfelt.
Hur stor är den beräknade produktionskapacitet?
– Det vi söker tillstånd för är en anläggning som skulle kunna producera upp till mellan tre och fyra procent av Sveriges totala drivmedelsbehov.
Tre viktiga pusselbitar
Härnäst kommer SCA att inleda samråd med bland andra lokalbefolkningen och berörda miljö- och vattenmyndigheter. Men innan man kan lyfta frågan för ett slutgiltigt beslut finns det enligt Björn Lyngfelt tre viktiga pusselbitar som måste falla på plats.
– Dels måste pilotanläggningen i Obbola fastställa tekniken, inte bara att den fungerar för det vet vi att den gör, utan även att den är tillförlitlig och produktionseffektiv. Sen handlar det om rimliga villkor, om plan- och miljövillkoren blir alltför omfattande blir det svårt att räkna hem investeringen. Den tredje pusselbiten är vad biodrivmedel kommer att ha för villkor på den svenska och möjligen internationella marknaden, säger Björn Lyngfelt och poängterar att det kommer att handlar om en politisk fråga.
– Vi behöver alltså långsiktiga politiska spelregler för hur Sverige ska gå mot en minskad andel fossila bränslen inom transportsektorn och hur vi ska introducera fossilfria alternativ.