23948sdkhjf

Industribuller inget hinder för bostäder

I en ny rapport från Boverket berättar 41 kommuner att industribuller inte förhindrar bostadsbyggandet. I stort sett fungerar regelverket bra, men myndigheten föreslår ändå lagändringar.

Lite mer än två år efter att de nya industribullerreglerna har införts så har Boverket nu gjort en uppföljande utvärderingen. Av 41 tillfrågade kommuner är det ingen som uppger att bostadsbyggande ställts in på grund av höga nivåer av industribuller.

Företagen däremot uttrycker oro och osäkerhet inför ökat bostadstadsbyggande. De är rädda för att nybyggda bostäder i närheten av deras industriområde ska medföra framtida begränsningar för deras verksamhet.

Boverket konstaterar dock att två år är en ”alltför kort tid för att möjliggöra en uttömmande redovisning”. Detta förklaras med att de nya reglerna inte helt slagit igenom. Dels används fortfarande förlegade riktlinjer, dels har bolagen sen tidigare fastslagna bullernivåer i sina miljötillstånd som enligt Boverket ”konserverar tidigare myndighetsbeslut och åtgärder”.

Rent generellt är det trafikbullret som är det stora problemet vid nybyggnation av bostäder. Därför finns också en förordning för trafikbuller, men inte för industribuller. Detta vill dock Boverket ändra på, och föreslår tillägg för industribuller i den befintliga trafikbullerförordningen. Det är lika bra att det är tydligt från början vad som gäller, än att det blir förseningar och fördyringar i senare skeden, menar myndigheten.

Några riktvärden för industribuller ska dock inte slås fast i lagstiftningen, utan det ska föreslås i myndighetens allmänna råd.

Industribullret kan komma från många olika källor. Alltifrån småbutikers ventilationsanläggningar, till transportintensiva verksamheter eller stora industrianläggningar med verksamhet dygnet runt.

Processindustrin nämns inte explicit som den största bulleralstraren i kartläggningen. Framför allt är det hamnar, åkerier, renhållningsverksamheter och metallindustrier som pekas ut. I en inventering som gjordes 2014 var det framförallt hamnområden som upplevdes problematiska av kommunerna, även om problemet var begränsat.

I den färska uppföljningen är problemen inte längre aktuella på grund av de förändrade riktvärderna som möjliggör högre bullernivåer om den nya bebyggelsen kompenseras med bullerskyddad sida.

En av rekommendationerna i Boverkets rapport är att göra en ny uppföljning om ett par år för att kunna göra en mer utförlig analys av den nya lagstiftningen.

Vad handlar det om?

Alliansregeringen inledde arbetet med att se över och lätta på bullerreglerna för att öka bostadsbyggandet. Experter har varit kritiska eftersom forskningen visat att bullernivåerna snarare borde sänkas.

Process Nordic har rapporterat om konflikten mellan Naturvårdsverket, som velat behålla de tuffare kraven, och Boverket, som varit mer öppna för nya krav. Till slut satte alliansregeringen ned foten och beordrade myndigheterna att komma överens.

De maximalt tillåtna bullernivåerna höjdes och den nuvarande grönröda regeringen har tvingats fortsätta på samma bana eftersom oppositionen med stöd av sverigedemokraterna haft majoritet för högre bullernivåer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078