Ståljättens nätverk växer snabbt
– Vi kan vara rätt nöjda med expansionshastigheten – men det är inte bara medlemssiffror som räknas, utan det viktigaste är att vi är engagerade och att vi når ut på slutanvändarmarknaden, förklarar Erik Sundström, som ansvarar för utveckling av nätverket..
Under 2017 växte Hardox Wearparts verksamhet med cirka 12 procent på årsbasis.
– Det visar att det lönar sig att vara medlem, och för oss på SSAB är HWP ett viktigt koncept i vår strävan efter långsiktig tillväxt.
Förra året utökades nätverket med ett tiotal nya länder, däribland Algeriet, Libanon, Saudiarabien och Zambia.
– Vi hade en mycket stark expansion i Kina i fjol där vi fördubblade medlemsantalet och nu har över 30 medlemmar. Vi har en massa outforskade affärsmöjligheter på den kinesiska eftermarknaden, eftersom den är så stor. Vi har riktat in oss på byggsegmentet, cementindustrin, stenbrott och anläggningsmaskiner, och gruvdrift är också en viktig kund, säger Erik Sundström.
Mexiko är en av de viktigaste marknaderna. Nätverket har nu tolv mexikanska medlemmar, av vilka sex anslöt sig under 2017
– Även Mellanöstern och Nordafrika är lovande områden och vi har fått nya medlemmar i till exempel Saudiarabien och Algeriet. Vi kommer att fortsätta expandera i Tunisien, Marocko och Egypten, där också gruvdrift och byggnation är viktiga kundsegment.
Målet är att under 2018 öka till uppåt 500 medlemmar. Det är viktigt, menar Erik Sundström, att vara nära gruvindustrin och följa upp byggindustri, stenbrott, cement och anläggningsmaskiner. Ett annat växande kundsegment är återvinningsindustrin.