23948sdkhjf

Produktionsstart för ny vedtruck

Vd och marknadschef på företaget Edilog: "Den första maskinen tas i drift till sommaren."
För drygt tre år sedan började Kjell-Arne Engberg och hans kollegor fundera kring vad som går att förbättra med de befintliga dieseldrivna vedtruckarna som rullar inom den svenska massa- och pappersindustrin. Resultatet blev hybridkonceptet Edilog, vars produktion startar under februari månad.

Det man tog fasta på var att minska drivmedel- och energiförbrukningen. Den nya maskinen drivs av en elmotor på framaxeln tillsammans med en dieselmotor som driver generatorn och hydraulpumparna med sänkt varvtal som resultat.

– Vi skickade in en ansökan till Energimyndigheten för att testa det här konceptet. Vi fick pengar och började bygga om en gammal truck utefter vår modell. Teoretiskt räknar vi med att få tillbaka 35 procent av energiförbrukningen med den här maskinen, säger Kjell-Arne Engberg, vd och marknadschef på Edilog, till Process Nordics systertidning Skog Supply.

– Utifrån det tog vi beslutet att dra igång en firma och kommersialisera det här.

Enligt Kjell-Arne räknar man dessutom med att maskinerna, på helkontinuerlig drift, kommer att släppa ut 125 ton mindre koldioxid per år.

– Om vi minskar drivmedelsförbrukningen på det här sättet, med 10 kronor per liter blir det en halv miljon kronor per år för en kontinuerlig maskin.

Tio maskiner per år
Enligt Kjell-Arne räknar man med att marknadsbehovet för den här typen av truckar är ungefär 40-50 maskiner per år i Sverige och Finland, och företaget räknar med att vid 2020 leverera åtminstone 10 stycken per år. Till sommaren kommer de två första exemplaren tas i drift vid SCA Östrands massafabrik i Timrå.

Vad är kostnaden för det här projektet?
– Jag kan ju säga såhär – den är åttasiffrig. Mer än så tänker jag inte säga, säger Kjell-Arne Engberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062