23948sdkhjf

Investerar i LNG-infrastruktur i Göteborg

Swedegas investerar i ny LNG-infrastruktur i Göteborgs Hamn för att möta sjöfartens behov av miljövänligare bränsle. Anläggningen är den första för LNG i Göteborg och gör det möjligt för fartyg att bunkra LNG i hamnen – samtidigt som de lastar och lossar vid kaj.

Sjöfartens behov av alternativ till tjockolja och diesel drivs av allt striktare krav när det gäller minskade utsläpp.

LNG, Liquefied Natural Gas, är idag det renaste marina bränslet och det främsta alternativet för bland annat den storskaliga sjöfarten. LNG som drivmedel sänker utsläppen av svavel, partiklar och tungmetaller till ett minimum, kväveoxider med 80 procent och koldioxidutsläppen med 25 procent.

– Investeringen är startskottet för att stegvis bygga en större anläggning som också kan förse transportsektorn och svensk industri med flytande gas. Inom samtliga sektorer handlar det om att ställa om från oljebaserade produkter, säger Johan Zettergren, VD Swedegas.



Anläggningen – som består av lossningsstation, kryogen rörledning och bunkringsutrustning – erbjuder fartyg en möjlighet att kunna bunkra LNG vid kaj medan lastning och/lossning pågår, och således utnyttja tiden i hamnen på effektivt sätt.


– Vi har sedan länge trott på LNG som framtidens bränsle. Swedegas satsning ligger i helt linje med vår ambition att minska sjöfartens miljöpåverkan och skapa ett hållbart skandinaviskt godsnav, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.



Anläggningen är ett första steg i att bygga en större lösning för gasinfrastruktur i Göteborgs Hamn som också kan anslutas till stamnätet för gas. I likhet med stamnätet, där både natur- och biogas transporteras, är den nya anläggningen flexibel och kan även användas för lagring och transport av förnybar gas.


EU har givit projektet så kallad PCI-status vilket innebär att det är det av de mest prioriterade infrastrukturprojekten i Europa. EU har också via INEA, The Innovation and Networks Executive Agency, beviljat stöd för att projektet ska kunna realiseras. S


Anläggningen byggs vid en kaj i Energihamnen i Göteborgs Hamn där fartyg kan bunkra LNG samtidigt som de lastar eller lossar produkter. LNG:n kommer till anläggningen via trailers eller containers som lossas vid en lossningsstation och distribueras via en 450 meter lång vacuumisolerad kryogen rörledning ut till kajerna i Skarvikområdet i Energihamnen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062