23948sdkhjf

Frukt & grönt mår bra av fibrer

Hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt & grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar jämfört med returbackar av plast, berättar senaste Viewpoint, Stora Ensos trendrapport för förpackningar.
bild: Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.

I trendrapporten identifierar Stora Enso utmaningar och möjligheter för varumärkesägare och detaljister inom frukt & grönt. Att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka vinstmarginalen och minska matsvinnet är något som konstateras i rapporten.

Det stora matsvinnet i världen är något som kommer högt upp på agendan när dagens unga tillfrågas om vad som är de viktigaste samhällsutmaningarna att komma till rätta med. I rapporten konstateras att så mycket som 45 procent av all frukt och grönsaker som produceras i världen aldrig når fram till våra matbord. Frukt & grönt är dessutom en av de produktkategorier som har det högsta svinnet i detaljhandeln.

– En av framgångsfaktorerna för att komma till rätta med matsvinnet är att utveckla förpackningar som förlänger produkternas livslängd i butikshyllorna”, säger Björn Thunström, SVP Marketing & Innovation, division Packaging Solutions, Stora Enso.

I rapporten presenteras forskningsresultat från universitetet i Bologna som visar att hållbara fiberbaserade förpackningar kan öka livslängden för frukt & grönt i butikshyllorna med upp till tre dagar, jämfört med returbackar av plast.

– Vi kommer att se en ökad användning av förpackningar inom frukt och grönt när premium blir mer betydelsefullt än att sälja stora volymer av produkterna. Förpackningarna kommer att spela en allt viktigare roll i att åstadkomma en premiumupplevelse”, säger Björn Thunström.

Vid Stora Ensos DesignStudios erbjuds varumärkesägare och detaljister experthjälp för att finna de mest optimala fiberbaserade förpackningslösningarna för sina produkter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094