Slurry Hydrokracker pilot byggs i Piteå
En slurry-hydrokrackerpilotanläggning för skogsbaserade och gröna bränslen byggs nu vid SP ETC i Piteå
– Anläggningen ska bidra till att utveckla ny teknik för livskraftig omställning till nationell produktion av förnybara drivmedel. Här kan akademi och näringsliv testa och verifiera olika koncept innan kommersialisering, säger professor Olov Öhrman, forskningschef på SP ETC i Piteå.
I Sverige har hittills saknats infrastruktur för uppgradering av olika bioråvaror till förnybara drivmedel genom slurry-hydrokrackning i pilotskala. Ett fåtal slurry hydrokracker-pilotanläggningar finns internationellt – i huvudsak hos kommersiella aktörer.
– En öppen, neutral pilotanläggning ger möjlighet för intresserade aktörer att studera en komplett värdekedja från råvara till flytande drivmedel eller råolja som kan processas direkt vidare på raffinaderi, säger Magnus Marklund, vd på SP ETC.
Den pilotanläggning som ska uppföras på SP ETC under 2016 ger möjlighet att processa upp till ett fat per testkampanj. Anläggningen har nödvändiga processteg och är tillräckligt stor för att kunna skalas upp.
En bedömning visar att bortåt två miljoner ton svartlutslignin kan utvinnas per år från svenska massabruk – tio terawattimmarårligen.
Slurry hydrokrackertekniken ger också stora möjligheter för så kallade ”drop in” bränslen, där man ur bioråvara framställer exakt samma molekyler som finns i fossila bränslen.
– Preem har som mål att framställa cirka tre miljoner ton förnybara drivmedel år 2030. Volymen motsvarar lite drygt Preems försäljning på den svenska marknaden. En kritisk framgångsfaktor är tillgång på hållbara råvaror och lignin är en råvara vi tror kommer att spela en stor roll i omställningen, säger Petter Holland, vd Preem.
– Vi är mycket glada för att vara värd för satsningen och att kunna agera som en innovationspartner till näringsliv och akademi. Anläggningen kompletterar övriga pilotmiljöer och kan spela en viktig roll för utveckling av klimatsmarta drivmedel till nya lönsamma produkter, säger Markus Norström, affärsområdeschef Energi på SP.
Fakta
Finansiärer av projektet är Energimyndigheten, Kempestiftelserna, SP ETC, Preem och Chalmers. Energimyndighetens finansiering kommer från Biodrivmedelsprogrammet: Termokemiska processer. SunCarbon är en huvudintressent i projektet och genomför konceptverifieringsdelen tillsammans med SP ETC.