Gameon för simulering på LTU
Simulering i realtid, där felbeslut leder till realistiska larm om haverier eller brott på pappersbanan är numera en möjlighet för blivande civilingenjörer i årskurs fyra vid ”Industriell miljö- och processteknik” vid Luleå Tekniska Universitet, LTU.
Lärarna Robert Nilsson och Curt Lindström vid LTU har denna vinter undervisat tio blivande civilingenjörer under deras kurs i cellulosa- och pappersteknik. Vid tidigare kurser har läraren gått igenom varje delprocess teoretiskt och förklarat den kemiska och fysikaliska dynamiken. I årets kurs har man först gjort en sådan teoretisk genomgång, men denna gång har eleverna fått möjligheten att följa upp genomgången med att själva försöka styra processen i simuleringsprogrammet Everysim.
– Det gör en enorm skillnad när eleverna själva kan prova sig fram och bygga upp en känsla för dynamiken i varje delprocess, säger Curt Lindström. Nu blinkar det rött på riktigt när de inte hamnar rätt i sina försök att styra processen. De har lärt sig mer än tidigare kurser, och de har varit väldigt nöjda med möjligheten att kunna styra processen ”på riktigt”.
Simuleringen går hela vägen från massaberedning till början av presspartiet.
Gameon är ett kortnamn för ”Spelhantering i en webbaserad simuleringsplattform för dynamiska processer”, ett resultat av ett samarbetsprojekt mellan LTU och företagen Optimation, experter inom industriell processautomation och modellering, och IT-företaget Softronic som byggt själva plattformen för simuleringsmodellerna. Projektet har delvis finansierats av det strategiska innovationsprojektet Piia, Processindustriell IT och Automation.
Gameon är alltså webbaserat, simuleringsmodellerna körs i molnet. Detta ger en skalbar lösning, vilket innebär flera fördelar. Bland annat slipper man tunga installationer på plattformarna, som kan vara allt från mobiltelefoner till datorer.
– Simuleringarna kan kräva hög prestanda, med det är inget problem när de utförs i molnet där det finns gott om resurser, säger Peter Lingman, Optimation.
Simuleringen kan forceras upp till 50 gånger normal hastighet, vilket gör att man hinner med att testa mycket processtyrning under en dubbellektion.
– Vi har använt ett snålt protokoll för att det ska räcka med en 3G uppkoppling även för stora och krävande simuleringar, som när man forcerar hastigheten, säger Joacim Marklund, Softronic.
Gameon kan ses som ett exempel på så kallad gamification (spelifiering), där man använder design och funktioner som liknar dataspelets. Principen är vanlig vid undervisning både i skolmiljö, inom vården och i näringslivet.
Gameon har alltså delvis finansierats av det strategiska innovationsprojektet Piia, som finansieras av industrin tillsammans med Vinnova, Energimyndigheten och Formas under åren 2014-2016.
Simuleringsplattformen är utvecklad i samarbete mellan Optimation och Softronic, och kallas Everysim. Den kan hantera simuleringsmodeller byggda i språket Modelica.
LTU är nu ensamma om att kunna använda Gameon i undervisningen. Men Optimation räknar med att använda tekniken även för andra kunder där lärande och processförståelse är viktigt, främst inom processindustrin.