23948sdkhjf

Munksjö öppnar för strategisk tillväxt

Vid Munksjös  kapitalmarknadsdag på torsdagen framkom att Munksjö öppnar för strategisk tillväxt jämte organisk tillväxt och att bolaget har en agenda för det.
Eventuella förvärv kommer sannolikt att ske utanför Europa, till exempel i Sydamerika, där Munksjös marknadsandelar i segmenten inte skulle bli alltför höga. Inte minst inom affärsområdet Graphics and Packaging väntar en strukturomvandling, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt från Munksjös kapitalmarknadsdag.

"Den här sektorn är i behov av konsolidering. De som vill vara kvar på lång sikt måste visa sina kort", sade Munksjös vd Jan Åström, med hänvisning särskilt till bestruket specialpapper.

Bolaget betonade också vikten av innovation och nya produkter. Målet är att nya produkter ska stå för 15 procent av försäljningen i snitt över tre år, vilken innebär att ambitionerna skruvas upp jämfört med den andel på 12 procent som noterades för perioden 2012-2014, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065