LTU Green Fuels riskerar nedläggning
LTU Green Fuels hotas av nedläggning och all samlad kompetens gå förlorad. Orsaken är brist på forskningsfinansiering.
Medarbetarna har redan varslats om uppsägning.
- Anledningen till att vi måste säga upp personalen idag är att alla har minst sex månaders uppsägningstid, säger Rikard Gebart professor och forskningsansvarig på LTU Green Fuels.
– Flera av delprocesserna som ingår i anläggningen är patenterade och har demonstrerats för första gången i världen vid LTU Green Fuels anläggning. Det finns internationella processleverantörer som är beredda att bygga- och ge garantier för processen baserat på resultaten, men med nuvarande politiska styrmedel går det inte att konkurrera med fossila drivmedel, säger han.
Anläggningen utgår från svartlut som finns i stor mängd vid svenska massabruk. Beräkningar visar att ända upp till 25 procent av dagens förbrukning av drivmedel, motsvarande cirka 20 TWh/år, skulle kunna ersättas med fossilfria drivmedel producerade vid svenska massabruk.
Den DME som produceras i det nuvarande projektet används av Volvo i fortsatta tester med DME-lastbilar och av kunder till Flogas i tester i industriella processer.
- Vi har precis fått färdigt en ombyggnad och nödvändiga tillstånd för att också ta ut metanol ur processen. DME tillverkas i vår process via ett mellansteg som ger metanol. Inledningsvis planerar vi att genomföra försök i industriella processer hos Perstorp, men det finns också ett intresse från Stena Line att använda vår metanol i sitt fartyg Stena Germanica där en av huvudmaskinerna byggts om till metanoldrift, säger Rikard Gebart till papernet.se
Enligt Gebart har LTU Green Fuels producerat ca 1 000 ton drivmedel sedan starten 2011. Förgasaren i pilotanläggningen har körts i drygt 26 000 timmar och hela syntesgasprocessen, inklusive metanol och DME-produktion, ca 10 000 timmar. Det är mycket för en pilotanläggning.
Nästa vecka har LTU Green Fuels möte med energiminister Ibrahim Baylan för att om möjligt undanröja hotet om nedläggning.