23948sdkhjf

LTU Green Fuels riskerar nedläggning

LTU Green Fuels hotas av nedläggning och all samlad kompetens gå förlorad. Orsaken är brist på forskningsfinansiering.
Green fuels i Piteå är världens enda processanläggning för förgasning av olika slags biobränslen till syntesgas och gröna drivmedel. Processen kan ge ett mycket stort bidrag till att göra Sveriges transportsystem fossilfritt, men alla pågående forskningsprojket avslutas i maj och ingen ny finansiering har hittills beslutats, skriver Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande.

Medarbetarna har redan varslats om uppsägning.

- Anledningen till att vi måste säga upp personalen idag är att alla har minst sex månaders uppsägningstid, säger Rikard Gebart professor och forskningsansvarig på LTU Green Fuels.

– Flera av delprocesserna som ingår i anläggningen är patenterade och har demonstrerats för första gången i världen vid LTU Green Fuels anläggning. Det finns internationella processleverantörer som är beredda att bygga- och ge garantier för processen baserat på resultaten, men med nuvarande politiska styrmedel går det inte att konkurrera med fossila drivmedel, säger han.

Anläggningen utgår från svartlut som finns i stor mängd vid svenska massabruk. Beräkningar visar att ända upp till 25 procent av dagens förbrukning av drivmedel, motsvarande cirka 20 TWh/år, skulle kunna ersättas med fossilfria drivmedel producerade vid svenska massabruk.

Den DME som produceras i det nuvarande projektet används av Volvo i fortsatta tester med DME-lastbilar och av kunder till Flogas i tester i industriella processer.

- Vi har precis fått färdigt en ombyggnad och nödvändiga tillstånd för att också ta ut metanol ur processen. DME tillverkas i vår process via ett mellansteg som ger metanol. Inledningsvis planerar vi att genomföra försök i industriella processer hos Perstorp, men det finns också ett intresse från Stena Line att använda vår metanol i sitt fartyg Stena Germanica där en av huvudmaskinerna byggts om till metanoldrift, säger Rikard Gebart till papernet.se

Enligt Gebart har LTU Green Fuels producerat ca 1 000 ton drivmedel sedan starten 2011. Förgasaren i pilotanläggningen har körts i drygt 26 000 timmar och hela syntesgasprocessen, inklusive metanol och DME-produktion, ca 10 000 timmar. Det är mycket för en pilotanläggning.

Nästa vecka har LTU Green Fuels möte med energiminister Ibrahim Baylan för att om möjligt undanröja hotet om nedläggning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063