LTU Green Fuel riskerar nedläggning
Green fuels i Piteå är världens enda processanläggning för förgasning av olika slags biobränslen till syntesgas och gröna drivmedel. Processen kan ge ett mycket stort bidrag till att göra Sveriges transportsystem fossilfritt, men alla pågående forskningsprojket avslutas i maj och ingen ny finansiering har hittills beslutats, skriver Luleå tekniska universitet i ett pressmeddelande.
– Ingen anläggning i världen har kört så mycket och så framgångsrikt som vi har gjort. Flera av delprocesserna som ingår i anläggningen är patenterade och har demonstrerats för första gången i världen, vid LTU Green Fuels anläggning. Det finns internationella processleverantörer som är beredda att bygga och ge garantier för processen baserat på resultaten men med nuvarande politiska styrmedel går det inte att konkurrera med fossila drivmedel, säger Rikard Gebart professor och forskningsansvarig på LTU Green Fuels vid Luleå tekniska universitet.
För att kunna tillverka förnybara drivmedel i tillräcklig mängd för att vi ska få ett fossiloberoende transportsystem år 2030, krävs den kompetens som LTU Green Fuels medarbetare besitter inom förgasningsområdet. Anläggningen utgår från svartlut som är en biprodukt vid tillverkning av pappersmassa och som finns i stor mängd vid svenska massabruk. Beräkningar visar att ända upp till 25 procent av dagens förbrukning av drivmedel, motsvarande cirka 20 TWh/år, skulle kunna ersättas med fossilfria drivmedel producerade vid svenska massabruk.
Nästa vecka har LTU Green Fuel möte med energiministern Ibrahim Baylan för att om möjligt lösa krisen.