Skogen letar sig in i bilkupéerna
Det är inte bara miljöfördelar som avgör när bilköpare väljer bilar i miljövänliga material. Utseendet spelar minst lika stor roll.
Polypropenplast används mycket av bilindustrin till inredningsdetaljer. Problemet är att materialet ofta uppfattas som fult av bilköparna. För att skapa ett mer flärdfullt utseende och en premiumkänsla tillsätter biltillverkarna därför mer "naturliga" material i bilkupéerna. Miljövänliga material från exempelvis skog bidrar till att skapa attraktiva bilinredningar.
Industridesigner Oliver Schmidt arbetar med materialval och kombinationer av olika material på Scania. Enligt honom handlar det mycket om yta när kunden väljer bil. Att få en bil med tilltalande inredning är mycket viktigt vid en bilaffär. I veckan höll han ett föredrag på Innventia om nya material i bilindustrin. Oliver Schmidt utgick från olika biltillverkares framtida konceptfordon.
- Material från skog blir allt viktigare för bilindustrin att använda. Trä och fibermaterial i kombination med andra material kommer att användas mer i bilarnas inredningsdetaljer.
Bilindustrin försöker å andra sidan minska kostnader genom att gå från dyrare inredningsmaterial som polymerplaster, till billigare plaster. Samtidigt försöker man använda mindre material för att få ner vikt och bränsleförbrukning. Kolfiber är lätt och starkt, men dyrt och inte alltid nödvändigt.
Det öppnar upp för ligninbaserad kolfiber som kan komma att ersätta den fossilbaserade kolfibern i vissa komponenter, eller blandas in för att exempelvis skapa en mjukare yta.
- Formi är en cellulosafiberarmerad komposit, utvecklad av UPM och speciellt utformad för formsprutning för att skapa en sådan mjuk, fjädrande, yta medan kenaf- och hampafibrer är starka och kan användas tillsammans med polypropen exempelvis till innerpaneler i bildörrar, sade Oliver Schmidt.
Men när det gäller metaller som krom kommer miljöaspekterna in. Krom används för att få en lyxig premiumkänsla i ett fordon.
Problemet är att delar av tillverkningsprocessen för att få krom att fästa på plastdetaljer är hälsovådlig. Processen för så kallat sexvärt krom är allergiframkallande, till och med cancerogen och har hamnat på EU:s svarta lista. Det stressar bilindustrin som söker alternativ.