23948sdkhjf

Lignin blir biobaserat flygbränsle

Det nystartade projektet Lignojet kommer att demonstrera hur biobaserat flygbränsle kan produceras från skogsråvaror som inte konkurrerar med livsmedelsproduktion genom integrerad produktion i massabruket.
Framtida flygbränslen måste baseras på förnybara råvaror men för att dessa ska kunna konkurrera med fossila bränslen måste de produceras kostnadseffektivt. Detta kan ske genom att integrera produktionen i massabruk där processer och utrustning att hantera stora flöden på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt redan finns.



Förutom Innventia ingår den brasilianska massaproducenten Fibria, Karlstad Airport, LignoBoost Demo, Valmet och SP Process Development i ett projekt delfinansierat av Vinnova och som pågår till december 2016. Ett mål med projektet är att etablera en roadmap för att introducera ligninbaserat flygbränsle i Brasilien och Värmland. Vid Karlstad Airport finns sedan ett år Europas första permanenta tankanläggning för biojetbränslen installerad.

– Visserligen flyger man redan på biojetbränsle av olika råvarobaser, men här gäller det att så snabbt som möjligt också få fram tillämpningarna inom produkter med skogsråvaror som bas. På så vis får man fram en lokal ny bränsleindustri, och med dagens kunskap så bör man nog kunna flyga på certifierat biobränsle från skogsråvaror inom 5-8 år, säger Peter Landmark, vd på Karlstad Airport i ett pressmeddelande.

– Tack vare att vi samlat många aktörer längs värdekedjan har vi skapat initiala förutsättningar för storskalig introduktion av ett nytt biobränsle, säger Marie Anheden som leder projektet och ansvarar för området Energy & Chemicals vid Innventia.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.454