Största teknikgenombrottet på 30 år
Med avancerad kamera- och laserteknik kan virkesmätningen effektiviseras och automatiseras. Virkesbilarnas väntetider minimeras och branschens lastbilsflotta kan användas optimalt. Det ger stora vinster, såväl ekonomiskt som miljömässigt.
Varje år avverkas cirka 80 miljoner kubikmeter virke i Sverige. På vägen mellan skogen och industrin passerar större delen av detta enorma virkesflöde någon av landets 350 mätplatser. Där bestämmer oberoende virkesmätare volym och kvalitet för att virkesaffären ska bli korrekt. Alla mätdata rapporteras in till SDC, som är branschen gemensamma informationsnav.
- Virkesmätningen är en central del av skogsnäringens logistik. Därför måste den hela tiden effektiviseras om branschens internationella konkurrenskraft ska kunna upprätthållas, säger Anders Rixon, VD för SDC.
Genombrott för ny teknik
För virkesredovisning, produktions- och lageruppföljning med mera finns moderna IT-system, men själva travmätningen av virket på bil sker fortfarande till allra största del manuellt. Branschen har emellertid satsat på utveckling av ny teknik för obemannade mätstationer.
- Såväl kamerateknik som laserteknik har introducerats i kommersiell drift, med betydligt snabbare virkesflöden som följd. Vi står nu inför ett teknikgenombrott som är det största som hänt inom virkesmätningen på 30-40 år, säger Birger Risberg, VD för virkesmätningsföreningen VMF Nord.
Bildmätning och Automatisk travmätning
På den svenska marknaden har två nya typer av mätteknik etablerats, dels ”Bildmätning” som bygger på kamerateknik, dels ”Automatisk travmätning” där såväl kameror som laserteknik används, se faktarutorna nedan. Bildmätningen används vid mindre och medelstora mätningsstationer. Automatisk travmätning, som kräver större investeringar, riktar sig främst till mätningsstationer med stora virkesflöden. På så sätt kompletterar de båda teknikerna varandra.
Virkesmätning på distans
Bildmätningen har kommit längst med marknadsintroduktionen. Tekniken bygger på att ett antal kameror som tar bilder på virkestravarna då lastbilen kommer till mätplatsen. Bilderna sänds digitalt till en bildmätningscentral där en virkesmätare utför mätning av volym och andra parametrar. Chaufförerna behöver inte invänta mätresultaten utan kan köra vidare så snart bilderna tagits samt identitetsuppgifterna (virkets märkning) och sortiment godkänts av virkesmätaren. Det innebär att bilens stopptid kan halveras jämfört med manuell mätning.
Fler öppna stationer
En väsentlig fördel med bildmätningstekniken är att den kan vara lönsam på platser där det annars inte vore ekonomiskt försvarbart att investera i virkesmätning, till exempel då omsättningen av virke är förhållandevis liten. Eftersom bildmätningen kan göras på distans kan en enda bildmätningscentral ta hand om ett stort antal mätstationer. Även om dessa stationer inte är bemannade kan de alltså vara öppna för att ta emot virkesbilarna.
- Virkestransporterna kan då styras mer effektivt och lastbilsflottan kan utnyttjas optimalt. Det finns stora vinster att göra i den typen av transportoptimering, inte minst miljömässigt, säger Birger Risberg.
Ytterligare en fördel är att den nya tekniken ger högre trovärdighet i virkesaffären eftersom bilderna på varje leverans sparas en tid och kan analyseras igen vid behov.
Hög tillförlitlighet
En av de nyaste bildmätningsanläggningarna finns vid Trätåg ABs kombinerade bil- och tågterminal i Vansbro, som ägs gemensamt av Stora Enso Skog och Billerud Korsnäs. Mätningsbilderna från Vansbro skickas digitalt till mätstationen på Kvarnsvedens Pappersbruk, där mätningen genomförs av virkesmätare från virkesmätningsföreningen VMF Qbera.
- Vi kommer att få snabbare genomströmning av lastbilar vid mätstationen, vilket på sikt leder till betydande kostnadsbesparingar, säger Lennart Stenquist, affärschef Stora Enso Skog.
För att kontrollera tillförlitligheten har man sedan starten i februari 2015 tagit ett stort antal stickprov och gjort kontrollmätningar.
- Redan nu ligger vi gott och väl i nivå med den vanliga manuella mätningen. Tekniken kommer att utvecklas ytterligare och då kan vi räkna med ännu högre mätningsprecision, säger Lennart Stenquist.
Snabb tillväxt för fjärrmätning
I landet finns nu nio mätstationer som tillämpar bildmätning och vid Bravikens Pappersbruk finns en stor anläggning för automatisk travmätning. SDC räknar med att det under 2015-2016 kommer att byggas ytterligare 30-40 bildmätningsanläggningar i Sverige, och på sikt väldigt många fler.
- Tillsammans med de nya avancerade IT-tjänsterna som nu tas fram inom SDCs förnyelseprogram skapas potential att höja effektiviteten i virkeslogistiken avsevärt. Lyckas vi med det är väldigt mycket vunnet, såväl ekonomiskt som miljömässigt, säger Anders Rixon VD på SDC.
Kontakt: Mattias Thafvelin, SDC, 060-16 87 25, mattias.thafvelin@sdc.se