23948sdkhjf

Marknaden för nanocellulosa växer

Marknaden för nanocellulosa växer med 20 procent och Sverige har tätpositionen, men professor varnar för övertro.
Marknaden för nanocellulosa; nanokristallin- och nanofibrillär cellulosa, väntas växa med 19 procent årligen fram till år 2019. Den höga tillväxten förutspås främst ske i Europa och Nordamerika och den starkaste drivkraften är utvecklingsframsteg i pappers- och kartongbranschen, samt efterfrågan av nya avancerade material inom biomedicin och elektronik. Det visar en marknadsundersökning från Big market research.

Marknaden för nanocellulosa värderas idag till 250 miljoner dollar och väntas visa en hög tillväxt under de närmaste åren med nya produkter. Ett fåtal aktörer dominerar. Innventia, har antagit flest strategier 2010-2014 på nanocellulosaområdet tillsammans med Ineos Bio i Schweiz och danska Novozymes, enligt Big market research.

Tidigare har companiesandmarkets.com kommit fram till liknande resultat och att tillämpningen av nanocellulosa i slutanvändarledet drivs av oljepriset och intensiteten i produktionen av kemikalier och syntetiska polymerer.

Enligt professor Tom Lindström vid Innventia är nanocellulosa oerhört upphaussat och räddar inte skogsindustrin. Men nanocellulosan kommer att bli någonting spännande av, både inom papperstillverkning och papperselektronik.

- I Sverige flyttas fokus för nanocellulosa gradvis i de olika programmen till kompositer, film och tråd och här sker en intressant utveckling säger han till Nordisk Papperstidning, men är samtidigt skeptisk till prognoserna om nanocellulosans fantastiska tillväxt.

- Jag säger inte att det är någon överdrift. Det kan vara en underdrift. Startar en enda maskin påverkas siffrorna. Men det pågår mycket aktivitet på olika håll. Fältet är splittrat och siffrorna är därför svåra att styrka. Sedan glöms Japan bort. Där har forskarna siktat in sig på nanocellulosa för elektroniktillämpningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062