”Nytt trä” på bioekonominskt seminarium
Det finska projektet ”Nytt trä” deltog nyligen på ett seminarium i Riihimäki.
– Skogssektorn har en viktig roll i den finska ekonomin, det ger redan ett aktuellt jobb och välfärd. Skogsindustrin ger 18 procent av Finlands industriproduktion, 20 procent av exporten och hela 15 procent av sysselsättningen inom industrin. Med den miljötrend som nu sveper över världen kan miljövänliga träprodukter ge arbetsplatser och exportintäkter i framtiden. Det finns redan många bra produkter och ännu fler innovationer, nu måst vi lära oss att marknadsföra dem.
Vi finländare är mer ingenjörer än försäljare, sade professorn i marknadsföring vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors, Jaakko Aspara.
– Vi är bra på att uppfinna och utveckla, men marknadsföring hör inte till vår bästa gren, sade Aspara som menar att finsk marknadsföring skulle bli bättre, om de bara blir mer inriktade på det.
I Sverige, som också är ett litet land, tänker man export redan i utvecklingsfasen av en ny produkt. Här funderar man på försäljningen först när produkten är klar, fortsatte Aspara.
En produkt som visades var ett träbaserat stödförband som ersätter gips. Det har gjort stor succé på sjukhus i Finland de senaste fem åren, men först nu i sommar har exportarbetet påbörjats.
Nytt trä är ett projekt som ska stödja Finlands bioekonomiska strategi och har som mål att informera om träbaserade bioprodukter -deras samhällspåverkan, ekonomiska betydelse och tillväxtmöjligheter. Finlands skogsstiftelse är som består av en mängd olika organisationer, företag och myndigheter är initiativtagare och huvudfinansiär, men även de deltagande företagen och organisationer i Nytt trä bidrar.