23948sdkhjf

- Bygg bort underhållsskulden

- Vi måste bygga bort underhållsskulden. Först då kan den infrastruktur vi har fungera som den ska. Det säger Skogsindustriernas transportdirektör Karolina Boholm med anledning av att 120 mil räls riskerar att spricka mitt itu.
Över 120 mil räls av den svenska järnvägen spricker. Det handlar delvis om hårt trafikerade sträckor, bland annat Södra- och Västra stambanan där trafiken går i hastigheter upp till 200 km/h. Dessa sprickor kan få allvarliga konsekvenser enligt dokument från Trafikverket som SVT tagit del av.

Skogsindustrin som är en av Sveriges största användare av järnvägsnätet drabbas inte för stunden, men problemen kan bli allvarliga. Enligt Karolina Boholm är den prioriteringsordning som Trafikverket har för vilka åtgärder som ska genomföras alarmerande.

Banor i storstadsområden har högst prioritet, eftersom det går mest tågtrafik där. I andra hand är det underhåll av de så kallade stambanorna, huvudstråken genom hela Sverige, och i tredje hand ska anslaget till underhåll gå till övriga banor.

- Dilemmat är att pengarna inte ens räcker till stambanorna. Ett exempel är stambanan genom övre Norrland, sträckan Boden-Bastuträsk, som skulle få ett spårbyte vilket har skjutits upp på obestämd tid, vilket drabbar skogsindustrin. Flera tågurspårningar har skett på den banan. Eftersom pengarna inte räcker ens till stambanorna betyder det att alla övriga banor, det vill säga prioritet tre, inte blir underhållna överhuvudtaget. Konkret betyder det att dessa banor i förlängningen riskerar nedläggning av säkerhetsskäl. Just denna kategori av banor använder skogsindustrin för råvarutransporter, säger Karolina Boholm till Papernet.

Skräckexemplet är Ådalsbanan där en delsträcka har upprustats medan den återstående sträckan, den så kallade Norra Ådalsbanan, inte har åtgärdats sedan 1950-talet. Den är i så dåligt skick att banan riskerar avveckling i princip varje år.

- Regeringen säger sig vilja värna det svenska näringslivets konkurrenskraft. Om de menar allvar med detta bör de prioritera underhållet före nyinvesteringar. Vi måste bygga bort underhållsskulden. Först då kan den infrastruktur vi har fungera som den ska. Det behövs så att både resenärer och gods kan börja lita på järnvägen igen. Först därefter kan man ta itu med välbehövliga nyinvesteringar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063