Göteborgs hamn prisas för sin kommunikation
Göteborgs Hamn har tilldelats guld i ”Port Communications Award” för bästa hamnkommunikation i världen.
”Svenska Exportframgångar” är en webblösning som på ett enkelt sätt visar upp betydelsen av en väl fungerande logistikkedja och hur viktig Göteborgs Hamn är för svensk exportindustri. Här lyfts svenska exportföretag och deras produkter, exempelvis Absolut Vodka, Billerud Korsnäs och Volvo, för att visa hur de färdas från svenska fabriker över haven till städer som New York, London och Tokyo. Lösningen är framtagen i samarbete med hamnens reklambyrå Valentin & Byhr.
Priset ”Port Communications Award” skapades 2011 för att inspirera till förbättrad kommunikation i världens hamnar och tydliggöra vikten av kommunikationsinsatser för att berätta om hamnar betydelse för omvärlden.
—Vi är väldigt stolta och glada över att få det här prestigefyllda priset. Förhoppningsvis kan det inspirera andra hamnar i kommunikationsarbetet med att nå ut med budskapet om hamnars betydelse för samhället, säger Cecilia Carlsson, kommunikationschef, Göteborgs Hamn AB.
IAPH är en internationell sammanslutning av hamnar och företag inom shipping. Organisationen består av cirka 350 medlemmar från cirka 90 länder. IAPH främjar samarbete mellan hamnar, är rådgivande till FN och aktiv för att utveckla internationell handels- och havspolitik.