Finsk skogsindustri kör om svensk
En ny undersökning visar att svensk skogsindustri halkar efter i den digitala utvecklingen. En av våra främsta konkurrenter på skogsområdet, Finland, ligger bättre till.
De europeiska skogsindustriföretagen tar inte digitaliseringsutvecklingen på allvar. De har en överdriven uppfattning om sina kunskaper på området. Företagen lurar sig själva, de tror att de ligger i framkant trots att man faktiskt har halkat efter rejält och värst är Sverige.
I fråga om det egna företagets placering i utvecklingen av kundupplevelsen hade svenskarna de klart mest optimistiska tankarna om sin egen framgång, jämfört med övriga. Så mycket som 80 procent av svenskarna trodde att deras företag var, antingen en innovatör eller en föregångare. Av norrmännen, tyskarna och österrikarna, var 60 procent av den åsikten. Motsvarande siffra bland finländarna var klart mindre, 52 procent, trots att Finland i verkligheten har investerat mer i att utveckla den digitala kundupplevelsen än övriga länder.
”Den svenska skogsindustrin är sannerligen ingen föregångare inom utvecklandet av kundupplevelsen, och därför ger svaren i undersökningen en alltför rosenskimrande bild. Det här kan leda till att man jämför med den egna branschen eller med andra industriaktörer i stället för med till exempel handelsbranschen, som kommit längre i utvecklingen”. Det säger Jaakko Vilen, säljchef för Tieto Forest.
Enligt undersökningen har skogsindustrin endast gjort små investeringar för att utveckla den digitala kundupplevelsen, cirka 10–19 procent av budgeten. Det är mycket mindre än till exempel handelsbranschen eller finanssektorn.
Problemet är också att investeringarna har spritts mellan olika platser, kostnadsställen. Över hälften av respondenterna kunde inte ens säga till vilken budget ett projekt med anknytning till kundupplevelsen hör i deras företag.
”Inom skogsindustrin har man traditionellt koncentrerat sig på att finslipa produktionen och logistiken till toppkvalitet, och servicen har inte ansetts vara en konkurrensfördel. Även i den här undersökningen lyftes kundlojaliteten fram som en viktig prioritering för ledningen, men man vill inte, eller kan inte se dess koppling till kundservice och kundupplevelsen. De möjligheter digitaliseringen för med sig utnyttjas helt enkelt inte”, avslutar Jaako Vilen.
I undersökningen som Marketvision gjorde på uppdrag av Tieto intervjuades 104 beslutsfattare inom skogsindustrin i Finland, Sverige, Norge, Tyskland och Österrike.