Kritik mot vägslitageavgift – missar miljömål
Regeringen vill så fort som möjligt införa en vägslitageavgift, en skatt på långväga transporter.
Regeringen kommer att arbeta för en överflyttning av långväga godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Arbetet inleds med förstärkningar av järnvägsnätet nästa år och en avståndsbaserad vägslitageavgift ska vara på plats ”skyndsamt” och gälla även för utländska åkare, säger Löfvén och Romson.
Skatten ingår också i den budget som regeringen lägger fram inom kort tillsammans med Vänsterpartiet.
Vägslitageskatten får inte oväntat kritik från Skogsindustrierna för att beskatta avstånd istället för utsläpp. Skatten missar därmed miljömålet och snedvrider konkurrensen för svenska företag, enligt branschorganisationen. Skogsindustrierna beräknar att vägslitageskatten kostar branschen drygt 700 miljoner kronor årligen.
– En vägslitageskatt motverkar klimat omställningen genom att det blir en straffskatt på avstånd och därmed kostnaden för biobränsle, säger Karolina Boholm transportdirektör för Skogsindustrierna.