23948sdkhjf

Kritik mot vägslitageavgift – missar miljömål

Regeringen vill så fort som möjligt införa en vägslitageavgift, en skatt på långväga transporter.
Ambitionen är att en skatt på godstransporter ska vara på plats under mandatperioden, skriver statsminister Stefan Löfvén och miljöminister Åsa Romson, på DN Debatt idag.

Regeringen kommer att arbeta för en överflyttning av långväga godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Arbetet inleds med förstärkningar av järnvägsnätet nästa år och en avståndsbaserad vägslitageavgift ska vara på plats ”skyndsamt” och gälla även för utländska åkare, säger Löfvén och Romson.

Skatten ingår också i den budget som regeringen lägger fram inom kort tillsammans med Vänsterpartiet.

Vägslitageskatten får inte oväntat kritik från Skogsindustrierna för att beskatta avstånd istället för utsläpp. Skatten missar därmed miljömålet och snedvrider konkurrensen för svenska företag, enligt branschorganisationen. Skogsindustrierna beräknar att vägslitageskatten kostar branschen drygt 700 miljoner kronor årligen.

– En vägslitageskatt motverkar klimat omställningen genom att det blir en straffskatt på avstånd och därmed kostnaden för biobränsle, säger Karolina Boholm transportdirektör för Skogsindustrierna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063