Bioraff får vänta på bättre tider
Det konsortium som undersökt möjligheterna att bygga ett bioraffinaderi baserat på skogsråvara utanför Kumla lägger projektet på is.
Utgångspunkten var att producera biodrivmedlen biometanol och/eller bio-SNG av skogsråvara med förgasningsteknik.
Göran Eriksson, vd i Sakab AB säger i ett pressmeddelande att tillverkning av förnyelsebara bränslen genom förgasning av skogsråvara är en idealisk metod för att klara EU:s direktiv och Sveriges klimatmål.
– Vi hade hoppats att kunna kombinera framställning av bio-SNG och metanol i en anläggning och få ett koncept där flera marknadsaktörer kan dela på den risk som det innebär att investera i ny teknik.
När projektet påbörjades 2010 fanns ingen skatt på biodrivmedel, nu beskattas all låginblandning av till exempel metanol i bensin över 5 procent med 2,82 kr/l, medan vissa utvalda biodrivmedel, som E85, biogas och HVO, är helt befriade från skatt.
– Nödvändig långsiktighet och teknikneutralitet saknas helt, säger Björn Gillberg, vd i Värmlandsmetanol, som är en av konsortiemedlemmarna.
Enligt Gillberg krävs det frihet från koldioxidskatt för alla biodrivmedel och en prisgaranti under 12 år från produktionsstart för att detta ska bli fullt möjligt att genomföra. Då blir produktion av biodrivmedel lönsamt och konkurrenskraftigt i förhållande till fossila drivmedel.
Sakab, VärmlandsMetanol, EON Gasification development, PEAB, Structor och Kumla kommun, ingick i konsortiet.