Resultatlyft för Holmen
Högre försäljningspriser och sänkta kostnader lyfte Holmens resultat under januari-juni.
Försäljningen föll till 8 miljarder kronor, från 8,3 miljarder året innan.
Rörelseresultatet för Holmen Paper, borträknat jämförelsestörande poster för första halvåret, blev 45 miljoner kronor. Det kan jämföras med förlusten på 191 miljoner motsvarande period 2013. Resultatförbättringen beror på högre försäljningspriser och sänkta kostnader efter rationaliseringar, i kombination med lägre el- och vedpriser.
Men Holmens nya vd Henrik Sjölund är bekymrad över tryckpappersituationen.
" Marknadssituation är tuff. Efterfrågan faller för de flesta segment. Visserligen har vi lyckats höja priserna på tidningspapper några gånger, men efterfrågan är inte bra", sade han till Nyhetsbyrån Direkt vid onsdagens resultatpresentation.
Efterfrågan på tryckpapper i Europa minskade med 3 procent under januari-juni, jämfört med föregående år. Holmen Papers leveranser föll 20 procent till 641 000 ton, men de strategiska produktsegmenten MF Magasin och bokpapper stod för drygt hälften av leveranserna.
Iggesund Paperboards leveranser uppgick under första halvåret till 246 000 ton, vilket var 8 000 ton högre än motsvarande period 2013 och rörelseresultatet blev 183 miljoner kronor, en ökning från 104 miljoner.