23948sdkhjf

Kanadas nya skogsindustri tar fart

– Vi vill fira våra framgångar. David Lindsay, FPAC, ser att Kanadas skogsindustri förändras.
För två år sedan lanserade FPAC, The Forest Products Association of Canada, "Vision 2020", en strategi hur kanadensisk skogsindustri ska omvandlas. Den lanserades med mål att fram till år 2020 skapa ökad ekonomisk aktivitet genom innovation.

I den mycket ambitiösa visionen ska 20 miljarder dollar, 140 miljarder kronor, genereras genom ökad aktivitet från nya produkter. Miljöprestanda ska förbättras och klimatavtryck minskas med 35 procent samtidigt som 60 000 nya arbetstillfällen skapas.

" Vi vill fira våra inledande framgångar men samtidigt erkänna att vi fortfarande har en lång väg att gå ", säger FPACs vd och koncernchef, David Lindsay.

Så här går det mödosamma arbetet;

Räknat från år 2010 har kanadensisk skogsindustri anställt 8 000 personer och gjort 6 procentiga miljöförbättringar. Skogsindustrin växer i snabbare takt än landets totala ekonomi. Medan ekonomin som helhet ökade med 2 procent, växte skogsindustrin med 3,4 procent under förr året.

Däremot genererade de nya produkterna bara en halv miljard dollar mer under 2013.

”En blygsam förbättring av den ekonomiska aktiviteten”, konstaterar FPAC, men tillägger att branschen fortfarande återhämtar sig från recession.

Rapportens tre mål:

20 miljarder dollar, motsvarande 140 miljarder SEK, i ökad ekonomisk aktivitet genom innovation och bättre marknadsföring.
Minskning av industrins klimatavtryck med 35 procent.
60 000 ny- och ersättningsanställningar, som skall inkludera fler kvinnor, större andel ursprungsbefolkning och fler immigranter.

Läs mer här

http://www.fpac.ca/index.php/en/page/vision2020
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109