Regeringen lovar tyngre lastbilar
Det blev jubel på Trädagen i Stockholm när infrastrukturministern lovade höjd maxvikt för lastbilar, och att inte införa kilometerskatt.
Catharina Elmsäter-Svärd beskrev också regeringens ambitioner att satsa mer på infrastrukturen, med en ambitionshöjning på 522 miljarder kronor jämfört med tidigare. Knappt hälften ska gå till att förbättra befintliga vägar och järnvägar, och att förbättra situationen för underhåll. Målet är att komma ifatt behovet och kunna arbeta med förebyggande underhåll.
281 miljarder ska användas för att förbättra det totala transportsystemet, bland annat med byggande av den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping. Däremot blir det inga pengar till Norrbotniabanan som EU pekat ut som en prioriterad järnvägssträcka och som industrierna i norra Sverige önskat sig.
Infrastrukturministern var samtidigt mycket kritisk mot oppositionen, där alla partier sagt att man vill införa någon form av kilometerskatt och där Miljöpartiet vill stoppa bland annat Förbifart Stockholm.
Trafikverket får nu i uppdrag att fram till den 15:e augusti identifiera i vilka delar av det statliga vägnätet det skulle vara möjligt att tillåta lastbilar med en bruttovikt upp till 74 ton, medan Transportstyrelsen ska lämna förslag på hur dagens regelverk behöver anpassas.
Text: Nils Lindstrand/Mikael Hedlund