23948sdkhjf

EU beviljar sju miljarder till Norrbottniabanan

EU har fattat det slutgiltiga beslutet om att prioritera ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät. Järnvägsnätet ska vara klart år 2030 och omfattar Norrbotniabanan som en viktig delsträcka. För skogsindustrin i norr är beslutet mycket välkommet. Men det är bara en delfinansiering.
Vid Europaparlamentets plenarsammanträde den 19 november antogs det omarbetade förslaget till det Europeiska transportnätet för ett sammanlänkat Europa.

I beslutet ingår prioriteringen av ett utbyggt strategiskt europeiskt stomnät, Core Network, dit största delen av den europeiska finansieringen styrs. I detta stomnät ingår Botniska korridoren som sträcker sig längs den svenska och finska sidan av Bottniska viken. I den Botniska korridoren utgör den 27 mil långa Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå, en delsträcka.

EU kommer att finansiera upp till 30 procent av kostnaden för bygget av Norrbotniabanan, vilket i praktiken innebär drygt sju miljarder kronor.

Det europeiska stomnätet ska stå klart senast 2030. I Trafikverkets kapacitetsutredning beräknas byggtiden för Norrbotniabanan till tio år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081