Finland kör om Sverige
Finland genomför en höjning av dimensioner och vikter i tunga lastbilstransporter. Som underlag ligger en svensk undersökning. I Sverige hade den kunnat minska bränsleanvändningen med 10 procent om året om den genomförts.
Ett fordons högsta tillåtna höjd ökar från 4,2 meter till 4,4 meter och högsta tillåtna totalvikt ökar från 60 ton till 75 ton. Underlaget för detta beslut kommer från en svensk studie.
I Finland är transportkostnaderna i likhet med Sverige högre än i många andra länder på grund av de långa avstånden. De nya bestämmelserna ger besparingar i logistikkostnader på ca 1,6–3,2 miljarder euro på 20 år i Finland.
Nu vill bland andra Skogsindustrierna i Sverige se en höjning av dimensioner och vikter för tunga lastbilsekipage på hemmaplan.
Carina Håkansson, vd i Skogsindustrierna i Sverige, säger till Nordisk Papperstidning att det skulle vara bättre för både miljön och ekonomin.
– Förändringarna för lastbilars vikter i Finland innebär att våra finska konkurrenter kan minska sina bränslekostnader med omkring 10 procent samtidigt som det blir färre lastbilar på vägarna. Denna åtgärd stärker Finlands konkurrenskraft, ökar trafiksäkerheten och minskar belastningen på miljön.
Carina Håkansson poängterar att Finland tittade på, och använde resultat från svensk forskning innan de tog beslut om detta.
– Låt oss göra detsamma och dra nytta av de färdiga forskningsresultat som finns och ta steget mot mer effektiva transporter, säger hon.
Delar av svensk skogsindustri är under stor press. Strukturomvandling i tryckpappersindustrin, svag ekonomi på skogsindustrins huvudmarknader och en stark krona pressar företagens lönsamhet.
– Att få möjligheten att kunna minska användningen av bränsle för lastbilstransporter med omkring 10 procent skulle betyda mycket för vår näring, säger hon.
Text: Anders Karlsson