23948sdkhjf

Så ska fordonsflottan klara sig utan fossila bränslen

Strax för jul presenterar regeringens utredare av en Fossiloberoende fordonsflotta, hur svensk fordonsflotta ska klara sig utan fossila bränslen år 2030.
På ett möte häromdagen på IVA i Stockholm betonade utredningens sekreterare Per Kågeson, professor i miljösystemanalys på KTH, fyra huvudspår hur detta kan gå till; Efterfrågan på transporter kan minskas, transportarbetet kan göras mer effektivt, fordonen kan bli mer energieffektiva och förnybara drivmedel kan ersätta de fossila.

Ett förslag är att ta efter en fransk modell som innebär att bilar med höga utsläpp får betala en särskild skatt när de registreras. Skatten ska finansiera stöd till nya bilar som släpper ut mindre avgaser.

För tunga lastbilar kan kilometerskatt bli aktuellt. Motiveringen är att en kilometerskatt kan skapa rättvisa konkurrensvillkor för svenska åkerier jämfört med utländska, som också trafikerar svenska vägar, enligt Per Kågeson.

Bättre kontroll av den tunga trafiken hörde till det som Per Kågeson ansåg skulle kunna medföra sänkta utsläpp, liksom en övergång till biodrivmedel, även om den inhemska produktionen av första generationens biodrivmedel blir för liten.

För att förgasning av skogsavfall för att producera bland annat syntetisk diesel ska bli storskalig krävs statligt stöd och stora investeringar.

Bland de förslag som diskuteras inom utredningen finns sänkta hastighetsgränser och skärpt trafikövervakning, höjda kostnader för förmånsbilar och höjd skatt på fossila drivmedel, samt ökad inblandning av förnybart bränsle i de fossila drivmedlen.

Den nuvarande skatten på fossila drivmedel inbringar runt 60 miljarder kronor per år till staten.

– En långsiktigt bra klimatpolitik är viktig också ur ekonomisk synpunkt, konstaterade Per Kågeson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064