23948sdkhjf

Kraftigt ökad biodrivmedelsanvändning

Inblandningen av andra generationens biodrivmedel i bensin och diesel tredubblades under 2012 jämfört med 2011. Det bidrar i sin tur till att utsläppen av växthusgaser från vägtransporter minskade med nästan 250 000 ton under 2012. Det visar Energimyndighetens rapport, Hållbara drivmedel och flytande biobränslen under 2012.
Med andra generationens biodrivmedel avses de som är producerade av restprodukter och avfall samt biomassa som innehåller lignin och lignocellulosa. De har lägre utsläpp av växthusgaser än biodrivmedel baserade på odlade råvaror eftersom utsläpp från odling inte behöver inkluderas i beräkningen.

– Inblandningen av andra generationens biodrivmedel i bensin och diesel har under 2012 tredubblats om man jämför med 2011. Då låg inblandningen på knappt 400 GWh men 2012 ökade den till drygt 1 200 GWh. Det beror på att en väsentlig ökning av syntetisk diesel, så kallad HVO, från restprodukter och avfall skett jämfört med tidigare år, säger Noak Westerberg på Energimyndigheten.

Eftersom biodrivmedel har lägre växthusgasutsläpp i ett livscykelperspektiv än de fossila motsvarigheter de ersätter, bidrar de till en minskning av drivmedlens klimatpåverkan. Den totala minskningen av växthusgasutsläpp uppgår, tack vare den ökade andelen av andra generationens biodrivmedel, till drygt 1,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter 2012 jämfört med drygt 0,9 miljoner ton 2011.

Biogas som används som drivmedel produceras i 98 procent av fallen av restprodukter och avfall. Över 90 procent av dessa råvaror har sitt ursprung i Sverige. Försäljningen av biogas har ökat med drygt 26 procent jämfört med föregående år.

10 procent av den syntetiska dieseln HVO framställs av palmolja. Dessa volymer omfattas av en frivillig certifiering, ISCC EU, som säkerställer att hållbarhetskriterierna är uppfyllda. Certifieringen innehåller också sociala krav för att säkerställa att inte arbetarnas hälsa och säkerhet äventyras, vilket är krav utöver hållbarhetskriterierna. Detta biodrivmedel har en mindre växthusgasminskning än de som baseras på restprodukter och avfall.

Importerad etanol baserad på sockerrör minskade med 75 procent mellan 2011 och 2012. Den dominerande råvaran för etanol var spannmål under 2012. De enskilt största grödorna är vete som stod för 53 procent, och majs som stod för 30 procent av all etanol.

Även användningen av flytande biobränslen som används för andra ändamål än transporter har ökat. Den största delen av ökningen beror på en ökad användning av tallbeckolja, som är en restprodukt från skogsindustrin. Flytande biobränslen används för uppvärmningsändamål i industri och värmeverk och i viss utsträckning till elproduktion i kraftvärmeverk och i industrin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111