Stora Enso och Iggesund i varumärkestoppen
2012-09-05 Stora Enso och Iggesund har de starkaste varumärkena inom kartong i Europa. Det framgår av Opticoms senaste mätning.
– Arbetet med varumärkesbyggande, som kartongproducenterna lagt ned de senaste åren, börjar visa resultat. För flera varumärken visar vår undersökning en imponerande förbättring vad gäller kännedom, säger Jessica Tommila, projektledare vid Opticom.
Opticoms ranking, som baseras på intervjuer med drygt 200 konverterare i sju västeuropeiska länder, tar hänsyn till både kännedom och belåtenhet.
Ny etta på Opticoms varumärkeslista för falskartong är Stora Ensos Tambrite, som petat ned Iggesunds Invercote från första till tredje plats. Invercote har länge legat parkerad på förstaplatsen. Iggesunds andra starka kartongvarumärke, Incada, klättrar från fjärde till andra plats.
Stora Enso har ytterligare två varumärken med bland de tio bäst rankade. Det är Performa, som klättrat från åttonde till femte plats, och Ensocoat, som fallit från tredje till tionde plats på listan.
Fjärdeplatsen på listan kneps av Metsä Boards (M-reals) Carta Range (Elega, Integra och Solida), som är ny på listan. Korsnäs tappade några placeringar, från andra till sjätte plats.
Åtta av de tio bäst rankade kartongvarumärkena i Västeuropa tillhör svenska och finska kartongproducenter. De enda icke-nordiska varumärkena bland de tio bästa är Sappis Algro Design och Careos Roch-range.
Så här ser tio-i-topp-listan för kartongvarumärken i Europa 2012 ut:
1. Tambrite (Stora Enso)
2. Incada (Iggesund)
3. Invercote (Iggesund)
4. Carta Range (Metsä Board)
5. Performa (Stora Enso)
6. Korsnäs (Korsnäs)
7. Algro Design (Sappi)
8. Rochcoat/blanc/perle (Careo)
9. Simcote (Metsä Board)
10. Ensocoat (Stora Enso)