23948sdkhjf

”Skogsråvara i tanken minskar inte koldioxiden”

2012-02-29 Förgasning av skogsråvaror till fordonsbränsle kan leda till ökade koldoxidutsläpp. Det hävdas i en ny avhandling vid Linköpings universitet.
EUs miljömål står i konflikt med varandra, när det gäller förgasning av biobränslen. Det visar en avhandling av Elisabeth Wetterlund vid avdelningen för Energisystem på Linköpings universitet. Eftersom biomassa är en begränsad resurs, innebär det att förgasning av skogsråvaror till fordonsbränsle snarast leder till ökade koldoxidutsläpp.

För att klara målen inom transportsektorn står hoppet till utvecklingen av andra generationens fordonsbränslen, framställda genom förgasning av cellulosabaserade råvaror, till exempel grot, det vill säga de toppar och grenar som blir över i skogsindustrins olika processer.

- Ser man till att biomassa är en begränsad resurs, är det inte förgasningsbaserade drivmedel som ger störst bidrag till minskningen av koldioxidutsläppen, konstaterar hon.

Groten skulle exempelvis kunna bidra till en betydligt större minskning av koldioxiden som ersättning för kol.

- Tekniskt skulle det mycket väl gå att blanda in några procent grot i kolet och få stora miljövinster. Men det görs inte i särskilt stor utsträckning. Kol är relativt billigt och finns i hur stora mängder som helst. I dag kostar det också för lite att släppa ut koldioxid, säger Elisabeth Wetterlund.

I sin avhandling har hon också studerat villkoren för en storskalig förgasning integrerad i värmeverket hos Tekniska Verken i Linköpings respektive i Billerud Karlsborg bruk i Kalix. Här skulle storskalig förgasning kunna bli lönsamt, om tekniken vidareutvecklas, förutsatt att det finns en långsiktig politisk vilja samt ekonomiska incitament, typ elcertifikat.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062