Bränslekrav riskerar slå ut tusentals jobb
2012-01-11 Regeringen borde slå vakt om sysselsättningen inom svensk basindustri i stället för att driva igenom de hårdare bränslekraven för transporter på Östersjön, enligt en debattartikel i Svenska Dagbladet.
EU-kommissionen antog den 15 juli ett nytt förslag som går till mötes förslaget från FN-organet IMO om sänkning av svavelhalten i fartygsbränsle. Problemet med detta är att förslaget innebär att i vissa vatten sker en sänkning till 3,5 procent i ett första steg medan det för svensk del innebär en sänkning från 1 procent till 0,1 procent. Inom det så kallade SECA-området, som utgörs av Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, så gäller denna hårdare begränsning. Argumentet är att dessa vatten är betydligt känsligare för utsläpp av svavel än övriga delar av världen. Inom SECA gäller förändringen från och med 2015, medan man får till 2020 på sig att gå ned till 0,5 procent i övriga vatten, enligt förslaget.
Ett gemensamt krav från arbetsgivare och fack på Europanivå till EU-parlamentet är inte att stoppa sänkningen av svavelhalten, men att skjuta upp genomförandet för att invänta att det utvecklas en teknik för att hantera sänkningen till rimliga kostnader, skriver Aleksandar Srndovic i debattartikeln.
Detta är ett självklart krav som också den svenska regeringen borde driva, om de vill slå vakt om sysselsättningen inom svensk basindustri, betonar han. Regeringens linje är dock, att förslaget ska genomföras från och med 2015.