Stark förbättring för Arctic Paper
Tack vare det förbättrade rörelseresultatet under tredje kvartalet 2011 har Arctic Paper-koncernen tagit igen en betydande del av den förlust som genererades under det första halvåret 2011. Det goda nettoresultatet var ett resultat av ökade försäljningsintäkter och förstärktes ytterligare av positiva valutaeffekter, framför allt från värderingar av lån inom gruppen från Arctic Paper S.A. till Arctic Paper Investment AB.
Försäljningsintäkten inom Arctic Paper-koncernen under tredje kvartalet 2011 ökade med 2,3 procent jämfört med samma period föregående år och en ökning med 11,1 procent jämfört med andra kvartalet 2011.
Försäljningsvolymen under det tredje kvartalet 2011 uppgick till 193.000 ton, en ökning med cirka 6,1 procent jämfört med andra kvartalet 2011. Dock har den totala efterfrågan på marknaden fortsatt att minska och efterfrågan på bestruket och obestruket papper kvarstod under de nivåer som noterades före den ekonomiska krisen 2008-2009.
Tack vare ökningen av försäljningsvolymen kunde bolagets produktionskapacitet återgå till den höga nivån 95 procent.
– Under det tredje kvartalet 2011 bröts på ett påtagligt sätt den negativa trend i form av valutapåverkan och rörliga kostnader som påverkat det finansiella resultatet för Arctic Paper-koncernen under det första halvåret i år, säger Michal Jarczynski, Arctic Paper-koncernens CEO, kommenterar.
– Trots sommarsemestrar och en generellt låg efterfrågan på papper i Europa, som fortsatt in i det tredje kvartalet, åstadkom vi en hög försäljningsvolym om 193.000 ton, och produktionskapaciteten vid våra pappersbruk återgick till den höga nivån 95 procent. Under det tredje kvartalet genererade vi ett signifikant bättre operativt resultat, vilket gjorde att vi återtog en stor del av den förlust som genererats under årets första hälft, forsätter han.
– Vi är förhållandevis nöjda med vårt resultat under tredje kvartalet. Marknaden för finpapper är fortsatt svag och flera av våra kunder har det mycket tufft. Med ett starkt produkterbjudande och många kompetenta människor fortsätter vi vår strävan att ha ett allt närmare samarbete med våra kunder, säger Hans Karlander, försäljnings- och marknadsdirektör för Arctic Paper-koncernen./KB