Korsnäs korade förpackningsvinnare
2011-10-06 Designtävlingen PIDA Sweden 2011, Packaging Impact Design Award, är avgjord. På onsdagen presenterade Korsnäs vinnaren, Bas/Brödföda, en konceptlösning för brödbak på Fotografiska i Stockholm.
Juryn, som består av specialister från förpackningsbranschen, fackpress och Korsnäs marknadsavdelning, motiverade sitt beslut så här:
”Det här är en förpackningskonstruktion med ett trovärdigt framtidsperspektiv. Det handlar om en enkel, väl sammanhållen idé som fångat upp att allt för mycket livsmedel går till spillo i dagens samhälle. Konstruktörerna har tagit till sig denna problematik och kommer med en lösning, som troligen kommer att få allt större betydelse i framtiden. Samtidigt ökar konsumenternas krav på bekvämlighet, och här får man en lösning som är enkel och lätt att förstå.”
Temat för årets PIDA är ”The Silent Salesman”. Uppgiften består i att skapa ett förpackningskoncept till en konsumentprodukt.
– Kvaliteten på bidragen ökar för varje år och vi på Korsnäs känner att vi får mycket tillbaka i samarbetet med designstudenterna. För oss är PIDA ett viktigt och stimulerande forum för att möta framtidens designers och driva utvecklingen av förpackningar framåt”, säger Agneta Rognli, chef för marknadskommunikation på Korsnäs.
PIDA är en internationell utmärkelse som premierar ny, innovativ förpackningsdesign. Korsnäs står bakom tävlingen, som engagerar ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige. Varje land har sin egen tävling och i Sverige kommer deltagarna från Broby grafiska och Nackademin. /AA