Designpris till Billeruds designbyrå
För femte året i rad hålls den internationella tävlingen i förpackningsdesign där priser delas ut i kategorierna platinum, guld, silver och brons samt diamant (best of the show) som ges till den bästa i alla kategorier.
– Vi är oerhört glada över priset. Och det visar att Nine är en verkligt intressant innovationspartner för varumärkesägare som förstått vikten av förpackningen som konkurrensmedel. Förpackningen har blivit ett allt viktigare verktyg för kommunikation och marknadsföring mot konsument och det är avgörande att ha en strategi för hela produktlivscykeln, säger Jon Haag, VD på Nine.
Nine har utvecklat den innovativa förpackningslösningen för Carlsbergs svenska premiumversion av Ramlösa, i första hand avsedd för utvalda restauranger, barer och nattklubbar. Nine fick uppdraget att utreda och identifiera en ny och smartare förpackning i ett annat material än glas. Den skulle samtidigt bibehålla premium-känslan och det upplevda värdet av den ikonmärkta produkten. Designprocessen tog ca ett års tid, och var initialt ett samarbete med No Picnic. Den nya förpackningen lanserades framgångsrikt i maj 2011.
–Vi drivs av att utveckla smartare förpackningslösningar som sparar kostnader, stärker varumärken, bidrar till bättre logistik och en renare miljö. Vi är därför mycket tillfredställda över att Nine utgör en del i Billeruds nätverk av kompetens, säger Per Lindberg, VD Billerud.