Fortsatta effektiviseringar och tillväxt högst på SCA:s agenda
– SCA har genomfört viktiga effektiviseringsåtgärder och ökat lanseringstakten av nya produkter. Vi har lyckats växa både på mogna marknader och på tillväxtmarknader. Våra globala varumärken TENA och Tork, med vardera över en miljard euro i årlig försäljning, har stärkt sina marknadsandelar. För att tillvarata tillväxtmöjligheter inom hygienverksamheten har vi genomfört både förvärv och investeringar på ett flertal tillväxtmarknader, bland annat i Brasilien, Ryssland, Turkiet, Mexiko och Argentina, sade vd och koncernchef Jan Johansson.
Jan Johansson poängterade att genomförda åtgärdsprogram har minskat kostnadsbasen och gjort SCA till ett starkare företag än tidigare. Fokus på kassaflöde har lett till lägre nettolåneskuld och förbättrad skuldbetalningsförmåga, vilket har skapat bättre förutsättningar att växa.
SCA ska växa genom att förstärka befintliga och etablera nya marknadsledande positioner. Ambitionen är att minska antalet lokala varumärken och öka antalet globala varumärken.
– SCA är idag världens tredje största hygienbolag och hygienprodukter svarar nu för 60 procent av vår omsättning. Ambitionen är att växa ytterligare genom att tillvarata tillväxtmöjligheterna som skapas av den globala befolkningsökningen, ett ökat välstånd, en åldrande befolkning samt en ökad marknadspenetration. Vi ser också ett ökat intresse för bekvämlighet och hållbarhetsfrågor bland konsumenterna, sade Jan Johansson./KB