”Solen går ned för tidningspapper”
Rolf Johannesson berättade för de cirka 150 åhörarna om hur förbrukningen av tidningspapper växte fram till 2006/2007 för att sedan kraftigt vika nedåt. Nu ligger vi på 1990 års nivå igen.
Trenden omfattar främst USA och Europa, medan den nordiska marknaden har varit relativt opåverkad. Och i Östeuropa och Asien växer konsumtionen. Den bakomliggande orsaken är internetanvändandet, som 10-dubblats sedan 1998.
– Lönsamhetskrisen är stor bland producenter av tidningspapper, summerade han och lyfte fram Norske Skog som en av de värst drabbade.
– Vi befinner oss i slutet av cykeln på tidningspapper, vi måste titta på vad vi ska göra i framtiden i stället och ta tillvara på skogen som resurs. Solen går ned för tidningspapper, fortsatte han.
Läs mer om strukturutvecklingen av pappers- och massaindustrin i kommande nummer av Nordisk Papperstidning, som utges 14 oktober./KB