Vinterns tågkaos kostsamt och ödesdigert
2011-01-19 Godstransporter flyttas från tåg till lastbil, produktion flyttas från Sverige till andra länder. Det blir följden, om man inte kommer till rätta med vinterns kaos i den svenska järnvägstrafiken.
De 289 vagnarna motsvarar enligt Stora Enso värden för cirka 100 miljoner kronor – som stod stilla på de svenska järnvägarna.
Stig Wiklund, vice VD i Stora Enso Logistics, uppger för SvD, att det inom Stora Enso förs diskussioner kring vad man kallar ”drastiska åtgärder” – i klartext hur produktion kan flyttas från svenska pappersbruk till produktionsenheter i andra länder.
Bekymren inom Stora Enso delas av flera svenska bolag. SCA medger, att ”kunderna flåsar dem i nacken” och att de havererade tågtransporterna medför ökade kostnader.
– Det finns en viss förståelse bland kunderna, men oron är givetvis, att svenska leverantörer ska betraktas som mindre säkra under vinterhalvåret, säger Magnus Svensson, chef för SCA Transforest, till SvD.
Läget för tågtransporter förvärrades genom den urspårning på norra stambanan, som inträffade på tisdagskvällen. Banan är avstängd till på fredag. Flera företag med anläggningar i över Norrland drabbas, bland andra SCA. För SCAs del handlar det främst om wellråvara från Munksund och Obbola.
- Vi påverkas av det här, och på kort sikt medför det ökade kostnader, uppger Petter Tiger, pressekreterare i SCA, för media.