Tidningsbranschens framtid ligger i digitala media
2011-01-03 USAs tidningsutgivare gör enorma förluster, uppskattningsvis runt 1,6 miljarder dollar per år. Nya satsningar ger dock hopp om framtiden – men på det digitala området.
Strategin för tidningsföretagen är relativt given, enligt Rick Edmonds, verksam vid den amerikanska journalistskolan Poynter Institute:
– Behåll pappersprodukten så stark som möjligt, och försök samtidigt att aggressivt utveckla andra varianter av intäktsströmmar, säger han till Svenska Dagbladet.
Enligt Edmonds’ beräkningar har sjunkande intäkter kostat tidningsbranschen i USA åtminstone 1,6 miljarder dollar per år, skriver Svenska Dagbladet.
Framtiden för tidningsutgivarna ligger inom digitala media. Ny teknik, som smarta mobiler och surfplattor, ger nya sätt att ta betalt genom till exempel digitala prenumerationer. Samtidigt återstår att öka intäkterna från tidningarnas nätupplagor, som sedan start förknippats med gratiskonsumtion.
En satsning som fått stor uppmärksamhet är det Silicon Valley-baserade Ongo.com. Projektet omges av stor sekretess, The New York Times, The Washington Post och USA Today har gått in med fyra miljoner dollar var i projektet. Även magasinsförlagen i USA har börjat samverka kring gemensamma intressen, enligt SvD. Publicistjättarna Condé Nast, Hearst, Meredith, News Corporation och Time Inc har gått ihop och bildat Next Issue Media, en digital plattform för betalt innehåll.
Papperet tycks dock vara på väg ut ur tidningsvärlden.