23948sdkhjf

Nya sjöfraktsmöjligheter för branschen i Norrbotten

2010-12-06 Farleden till Karlsborgs hamn ska muddras. Det innebär, att Billerud Karlsborg ska kunna skeppa ut mer gods direkt från bruket. Samtidigt presenterar Smurfit Kappa Kraftliner ett nytt transportupplägg från Piteå.
Farleden till Karlsborgs hamn ska muddras, vilket möjliggör för Billerud Karlsborg att skeppa allt mer gods direkt på fartyg i stället för via andra hamnar i Norrbotten, exempelvis Haraholmen, som är Piteås djuphamn. Muddringen kostar 80 miljoner kronor och ska vara klar 2013. Då kommer bara 300 till 400 ton i veckan att ta vägen över Piteå, skriver Piteå-Tidningen.

Smurfit Kappa Kraftliner har presenterat ett nytt transportupplägg från Haraholmen i Piteå, Route North. Företaget släpper till outnyttjad kapacitet på två fartyg, som en gång per vecka trafikerar rutten Piteå – Bremen - Sheerness vid Themsen - Terneuzen nära Antwerpen – Zeebrugge - Södertälje, där bilar lossas på återvägen upp till Piteå.

– Vart och ett av fartygen har en lastkapacitet på 8 600 ton, varav Smurfit Kappa tar mellan 6 000 och 7 000 ton. Det återstår alltså cirka 1 000 ton, som är till förfogande per vecka, säger Nikolas Rowland, Wagenborg Shipping Sweden AB, som äger båtarna, till Piteå-Tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078