23948sdkhjf

Ny virkesterminal i bruk

2010-11-16 På tisdagen rullade det första tåget in på virkesterminalen i Falköping. Genom denna nya godsterminal underlättas transporterna av industrins gods och råvaror på järnväg.
Skogsindustrin är en av Sveriges största transportköpare. 2009 exporterade skogsindustrin för 123 miljarder kronor. Branschen är helt beroende av gods- och råvarutransporter. Borträknat malmbanan är nästan vartannat tåg i Sverige en skogsindustritransport. En ökad andel transporter på järnväg är en viktig del av skogsindustrins ambition att minska klimatpåverkan från sina transporter.

Bakom terminalen i Falköping står två av de stora skogsföretagen, Stora Enso och Sydved. Terminalen är en del i ett större arbete att bygga ut transportlogistiken. 2007 invigdes en virkesterminal i Hällefors och 2008 ytterligare en terminal i Stockaryd. Genom terminalerna underlättas omlastningen av ved och skogsråvara från lastbil till tåg för vidare transport. Terminalen i Falköping kommer att hantera tre till fem heltåg per vecka.

Skogsindustrierna har som enda branschorganisation satt branschgemensamma mål för att minska koldioxidutsläppen från sina transporter med 20 procent till år 2020. En av de viktigaste vägarna att nå målet är fler effektiva transporter på tåg och fartyg. Till exempel har järnvägstransporterna för virkesråvara ökat med 75 procent mellan 2001 och 2008, både i volym och genom fler systemsträckor.

- Genom Stora Ensos och Sydveds satsning kommer branschen nu ännu ett steg närmare sitt mål. För varje tågset som kommer till terminalen undviks cirka 40 lastbilstransporter, säger Karolina Boholm, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078