23948sdkhjf

Vitaste papperet inte vitast

2010-11-02 Det mest blekta papperet uppfattas inte alltid som det vitaste. Nya modeller ger bättre möjligheter att mäta hur vitt ett papper uppfattas. Det öppnar för optimerad användning av vitmedel och mer konkurrenskraftiga produkter.
Papperets vithet är en kommersiellt viktig egenskap. Vithetsvärden framhålls vid marknadsföring av till exempel kopieringspapper. Genom kostsam blekning och fluorescerande vitmedel blir värdena höga. Hittills har vithetsvärden uppmätts enligt standardiserade metoder. Dessa bygger på en perceptuell modell, som utvecklades under 80-talet, då vithetsnivåerna var mycket lägre än i dag.

- Vi har upptäckt att kommersiella papper med höga värden kan upplevas som mindre vita än papper med lägre värden, särskilt i vanliga belysningsmiljöer som kontor, säger Ludovic Gustafsson Coppel, industridoktorand vid Innventia.

Hans forskning har lett till nya psykofysiska modeller, som läggs fram i en en licentiatavhandling vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Dessa modeller gör det möjligt att mäta hur vitt ett papper uppfattas av den genomsnittliga individen i olika typer av belysning.

Med hjälp av optiska modeller har Ludovic Gustafsson Coppel också studerat fluorescensmekanismer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126