23948sdkhjf

Stora Enso växer på ryska wellpappmarknaden

2010-10-01 Marknadsutvecklingen för wellpapp och wellpappråvara är för närvarande gynnsam på de marknader där Stora Enso är verksamt, bland annat Ryssland, men även exempelvis Polen.
Stora Enso noterar för närvarande en positiv marknadsutveckling för wellpapp och wellråvara. Bland annat utvecklas den ryskla marknaden starkt. Det säger Mats Nordlander, chef för Stora Ensos affärsområde Förpackningar och bolagets Sverigechef, i en intervju med nyhetsbyrån Direkt.

- På industriförpackningar har vi en annan marknadsnärvaro än de flesta aktörer i Europa. Vi har fokus på Norden och Östeuropa, med en relativt stor andel i Ryssland och Polen, säger Mats Nordlander, och framhåller, att utvecklingen i Ryssland har gått särskilt bra under hela året.

- Vi ser att den utvecklingen fortsätter också nu i höst, tillägger Mats Nordlander.

Stora Enso är totalt sett en nettoköpare av wellpappråvara på marknaden. Bolaget producerar visserligen mer SC-fluting än man behöver, men köper stora mängder liner från externa aktörer. Därmed har man också drabbats av stigande priser på liner under hösten i spåren av att ett antal tillverkare av testliner, däribland SCA, höjde priserna med 60 euro per ton från 1 september.

Det råder en viss tidsförskjutning, vanligen några månader eller ett kvartal, innan prishöjningar på wellråvara också slår igenom fullt ut i wellpappriserna. Frågan om Stora Enso lyckas med att kompensera för de stigande priserna på wellråvara i form av höjda priser på wellpapp vill inte Mats Nordlander svara på. Men han konstaterar, att bolaget historiskt varit framgångsrikt att föra kostnaderna vidare.

En viktig insatsvara för wellpapprodukter är returpapper, vars prisutveckling stadigt har pekat uppåt under 2010. För Stora Enso, där returfiber utgör cirka 60 procent av de insatsvaror som går in i wellråvaran, innebär de stigande priserna på returpapper arbete med att föra över kostnaderna till slutkunderna, skriver nyhetsbyrån Direkt.

- Det finns inget annat sätt att parera det här än att arbeta med slutpriserna gentemot kunderna och få igenom prisjusteringar där, säger Mats Nordlander.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062