Iggesund, Korsnäs och Stora Enso i varumärkestoppen
2010-06-18 Iggesund, Korsnäs och Stora Enso har de starkaste kartongvarumärkena i Europa. Det visar en färsk undersökning av analysföretaget Opticom.
Invercoat toppade Opticoms förra varumärkesundersökning inom förpackningskartong, som genomfördes 2008, medan Korsnäs klättrat från en femte till en andraplacering och Ensocoat från sjätte till tredje plats.
Opticoms undersökning, Brand Tracking Survey – Cartonboard for consumer packaging, bygger på intervjuer med konverterare i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Benelux, Spanien och Italien. Undersökningen visar att den allmänna varumärkeskännedomen bland konverterarna förbättras, och att kartongproducenterna lägger allt större vikt vid varumärkesfrågor.
Det här är det tio starkaste kartongvarumärkena i Västeuropa för närvarande (inom parentes placeringen i förra mätningen 2008):
1. Invercoat, Iggesund (1)
2. Korsnäs (5)
3. Ensocoat, Stora Enso (6)
4. Incada, Iggesund (2)
5. Tambrite, Stora Enso (4)
6. CKB, Stora Enso (-)
7. Simcote, M-real (3)
8. Performa, Stora Enso (-)
9. Chromolux, M-real (-)
10.Rochcoat, Cascades (9)
Regionalt finns andra starka varumärken, till exempel CMPC i Storbritannien och Trucard i Tyskland – båda är ledande varumärke i respektive land.
Undersökningen mäter inte bara varumärkeskännedomen. Andra saker som studerats är köpbeteenden hos konverterarna samt drivkrafter bakom valet av ett visst varumärke.