23948sdkhjf

Miljö överraskande starkt säljargument för papper

2010-06-14 Det här var en ögonöppnare för mig. Jag tror inte folk i allmänhet vet att pappersförpackningar har de här miljöfördelarna. Det sa Susanna Elfors, som driver miljö- och rättvisebloggen Asfaltsblomman, på Skogsindustriernas och Tetra Paks seminarium Valet rör förpackningar i Stockholm förra veckan.
Förutom miljöbloggaren Susanna Elfors deltog en mångfacetterad publik med bland andra Anna Törner från Näringsdepartementet, börsanalytikern Claes Rasmuson från Swedbank Markets, Malin Kronqvist från forskningsföretaget Innoventia, Christer Larsson från fackförbundet Pappers, flera representanter för de stora svenska papperstillverkarna liksom Arla, Systembolaget, Världsnaturfonden och många fler.

Syftet med seminariet var att presentera och diskutera hela kedjan av intressenter för pappersförpackningar från skogen, via kartongtillverkaren och varumärkesägaren till butikskedjan och organisationen som arbetar med klimatcertifiering.

Erik Lindroth, Tetra Paks miljöchef i Norden, slog an tonen för seminariet:

?– Miljö är centralt i vår strategi att bygga framtida konkurrenskraft för våra kunder och för oss. En förpackning av vätskekartong består till 80 procent papper, resten är aluminium och plast. Men papperet står bara för 20 procent av förpackningens koldioxidavtryck, sa Erik Lindroth. Tetra Pak arbetar efter fyra förbättringsområden vad gäller miljö- och klimatpåverkan. Att använda förnybar råvara och energi, att reducera energiåtgången, att öka återvinningen och att ta ett övergripande ansvar.

Lotta Larson, kommunikationsdirektör på Skogsindustrierna, avslutade seminariet med frågan:

– Varför går inte arbetet med miljö- och klimatvänliga förpackningar fortare?

– Vi har en del informationsarbete kvar att göra, sa Marie S Arwidson, Skogsindustrierna.

?– Jag tror inte det räcker enbart med klimatfrågan. Vi måste lägga till fler mervärden till förpackningarna, som lägre vikt eller andra enkla funktioner, sa Helena Nyqvist, Axfood.?

– Vi måste fokusera på positiva värden. Vi måste göra det här med miljö- och klimat litet roligare, sa Erik Lindroth, Tetra Pak.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063