23948sdkhjf

Förarlösa truckar och truckförare i samverkan

2010-03-24 En unik och ny hantering av förarlösa truckar introduceras på Stora Enso Skoghall. De förarlösa truckarna har förmågan att fungera i en dynamisk miljö tillsammans med människor och andra truckar.
Det nya koncewptet för hantering av förarlösa truckar presenterades för pressen på Skoghalls bruk på onsdagen. Truckarna har förmågan att fungera i en dynamisk miljö tillsammans med människor och andra truckar. De hanterar dessutom rullar med klämaggregatet på samma sätt som en truckförare. Truckarna kan köras både automatiskt och med förare. Denna flexibilitet leder till att antalet fordon inte ökar, utan man kan utnyttja automatiken där det passar och truckförare när så är lämpligast.

– Truckförarna och de förarlösa truckarna kan jobba i samma lager. De förarlösa truckarna kan exempelvis ställa in rullarna i lagret och truckföraren hämtar rullarna för lastning. Den som är bäst lämpad utför arbetsmomentet. Vi kan på så sätt få bort monotona arbetsuppgifter för truckförarna. Det blir även en stor miljöbesparing, eftersom en förarlös truck anpassar motorvarvet efter behovet. Effektiviteten ökar också, och antalet rullskador kommer att minska. Truckförare kommer att behövas även i framtiden, dock med förändrade arbetsuppgifter, säger Rolf Lundgren, chef för efterbearbetningen vid Skoghalls bruk.

Utvecklingsprojektet Malta, Multiple Autonomous Loading and Transportation Application, har pågått sedan 2007. I projektet deltar Stora Enso, Linde, Kollmorgen, Örebro universitet och Högskolan i Halmstad. Projektet stöds av KK-stiftelsen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063