KU-anmälan i kölvattnet efter dyrt sjöfartsbeslut
2010-03-17 Riksdagsledamot Hans Stenberg har KU-anmält infrastrukturminister Åsa Torstensson för hanteringen av frågan om hårdare krav för fartygsbränslen i Östersjön, något som innebär drastiskt ökade transportkostnader för skogsindustrin.
De skärpta kraven höjer sjöfartens bränslekostnad med 70 procent. Beslutet kostar exempelvis SCA inemot en halv miljard om året. SCAs koncernfack har också agerat i frågan och kräver att Sverige inte ratificerar avtalet.
– Beslutet riskerar att få ödesdigra effekter för svensk skogsindustri. All information om hur ett sådant beslut kunnat komma till utan föregående konsekvensutredning och hur det förankrats är därför välkommen, säger Skogsindustriernas VD, Marie S Arwidson i en kommentar till KU-anmälan.
Hans Stenberg anser att beslutet är kontraproduktivt och leder till ökade lastbilstransporter.
Enligt IMO-beslutet ska gränsvärdena för svavel för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen skärpas från dagens 1,5 procent till 0,1 procent. I övriga världen, liksom inom övriga delar av EU, skärps kraven från 4,5 till 3,5 procent från och med 2012.