Stora Enso lanserar ny förpackningskartong
2010-01-26 Stora Enso lanserar en ny Ensocoat-kartong för högklassiga förpackningar. Kartongen produceras enligt ett nytt recept, som ger förbättrad vithet, ljushet, och bättre tryckbarhet på både yta och baksida.
- Det ekonomiska läget är tufft, och varumärkesägarna söker nya alternativ. Vi har svarat på denna efterfrågan genom att satsa starkt på utvecklingen av nya Ensocoat. Vi är mycket nöjda med resultaten och är entusiastiska över att få ut den nya produkten på marknaden, tillägger han.
Utvecklingsprojektet för nya Ensocoat startades i början av 2009.
- Vi tillverkade flera testpartier med kartongmaskinen i Imatra för att uppnå den önskade kartongprofilen och en konsekvent hög kvalitet för varje parti. Vid sidan av produktionstestningen utförde vi trycktester i nära samarbete med ledande förpackningskonverterare. Resultaten och kommentarerna från kunderna har varit genomgående positiva, säger Ari Tanninen, Market Support Manager, Stora Enso Carton Board, Finland.
Utöver kvalitetsförbättring utvecklar Stora Enso även sin varumärkesportfölj genom att lansera Ensocoat 2S som ersättare för Ensogloss. Produktlanseringarna backas upp av en omfattande marknadsföringskampanj. Stora Enso presenterar en ny logotyp för Ensocoat, och bilderna för kampanjen har tagits av den världsberömda fotografen Andrea Klarin.
Nya Ensocoat lanseras på PCD-mässan i Paris som öppnade på tisdagen. Kort därefter prersenteras den nya kartongen på ProSweets-mässan i Köln. Stora Enso kommer även att delta i Luxe Pack 2010 den 20-22 oktober i Monaco.